الوحدة الاخباري : شباب دارس بالخارج عن مبادرة وزارة الهجرة: التواصل مبقاش بواسطة زي زمان

0 تعليق 0 ارسل لصديق نسخة للطباعة تبليغ

كشف عدد من الشباب الدارسين في الخارج، تفاصيل مبادرة وزارة الدولة للهجرة وشئون المصريين بالخارج للدارسين بالخارج، تحت شعار «مبدع متطور».

وقالت حبيبة وائل، إحدى الشابات الدارسات محاسبة وإدارة مالية في إنجلترا، إنها مازالت تدرس، حيث إنها في السنة الأخيرة للدراسة، واستفادت خلال دراستها بالخارج من العديد من الأشياء مثل الالتزام بالوقت والدراسة والعلاقة بين الطلاب والأساتذة جيدة جدا، معبرة عن سعادتها بتطبيق بعض الأشياء في مصر رأتها في الخارج، ولا سيما تواصل الوزيرة نبيلة مكرم معها.

وأضافت «وائل» خلال اتصال عبر «سكايب»، ببرنامج «من مصر»، المذاع على شاشة «CBC»، وتقدمه الإعلامية ريهام إبراهيم «السوشيال ميديا قربت المسافات بينا وبين الثقافة في مصر، لكنها مش هتقربك من السلطة، وشوفنا تطورات كتير مكنتش عارفة عنها حاجة، زورنا مدينة الجلالة والعاصمة الإدارية الجديدة، واتكلمنا مع وزراء ومسئولين كتير في الدولة، وأفكارنا وأصواتنا بتتسمع ولو فيه أي أو مشاكل الوزيرة والمكتب الفني بيتعامل معانا بتواصل، الموضوع بقى مش محتاج واسطة زي زمان».

 وتابعت: «أمنيتي أشوف مصر في تطور على طول وبشكل مستمر، وتبقى أحسن دولة في الدنيا».

من جانبه، قال يوسف الشرقاوي، أحد الشباب الدارسين في الجامعة الأمريكية في مالطا، إنهم زاروا قوات الصاعقة المصرية، «الزيارة دي خلتني أحس بالوطنية أكتر، والاستضافة كانت حلوة، وعرفنا أد إيه الجنود المصريين بيتعبوا عشانا، وشوفنا التدريبات اليومية اللي بيخوضوها، والأكل، وإزاي بيتكيفوا مع البيئة».

وأضاف «الشرقاوي»، خلال اتصال هاتفي ببرنامج «من مصر»: «أصحابي الأجانب والمصريين، نقلتلهم الخبرة دي، وحاليا باخد أرقامهم عشان يشاركونا، ونخلي صورة مصر تبقى أحسن».

---------------------------------------------------
مصدر الخبر الاصلي موقع : الوطن - حوادث

أخبار ذات صلة

0 تعليق